Apple iPhone 11 - FAQ
Usein kysytyt kysymykset Apple iPhone 11
Vastaa:
Jos olet ostanut tämän laitteen uutena, saattaa vaikuttaa siltä, että puhelimen kaiutin ja/tai mikrofoni ei toimi. Et esimerkiksi ehkä kuule vastapuolta puhelimessa. Se johtuu siitä, että uutena ostettaessa tätä mallia ympäröi suojakalvo. Kalvo peittää myös kaiuttimen ja mikrofonin, jolloin voi näyttää siltä, että kyseiset osat eivät toimi kunnolla. Poista kalvo etu- ja takaosasta, niin voit käyttää puhelinta kunnolla.
Vastaa:
Puhelimen tallennustila voi täyttyä, kun siihen on tallennettu paljon sovelluksia, valokuvia, videoita, musiikkia tai yhteystietoja. Tämä on erittäin ärsyttävää, koska se hidastaa puhelintasi, etkä pysty lataamaan siihen uusia kuvia tai sovelluksia. Valitettavasti puhelimen muistia ei voi laajentaa muistikortilla. On kuitenkin olemassa eräs toinen ratkaisu: pilvitallennuspalvelut. Voit ladata valokuvia ja videoita pilvipalveluun ja poistaa ne sitten puhelimestasi. Tiedostot ovat edelleen käytettävissä puhelimessasi pilvipalvelun kautta, mutta ne eivät enää vie tilaa laitteessasi. Näin puhelimesi pysyy nopeana ja sinulla on tilaa uusille sovelluksille. Pilvitallennuspalveluita ovat esimerkiksi iCloud, Dropbox, Google Drive, ja Microsoft OneDrive.
Vastaa:
Joissakin puhelimissa etukamera ja läheisyysanturi on sijoitettu näyttöön. Läheisyystunnistin vilkkuu heti, kun viet puhelimen lähemmäs korvaa. Tällöin näyttää siltä, että näytössä on kuollut pikseli.
Tuo vilkkuva valkoinen pikseli ei ole kuollut pikseli, vaan läheisyysanturi, joka sammuttaa näytön puhelun aikana estääkseen tahattoman näytön koskettamisen.
Vastaa:
Yleensä takuu ei kata elektronisten laitteiden vesivaurioita. Tämä johtuu siitä, että vesivahinko kuuluu käyttäjävahinkoihin. Valmistaja ei voi antaa tästä takuuta, koska se ei voi vaikuttaa laitteen käyttöön.
Monissa laitteissa, kuten älypuhelimissa, älykelloissa ja aktiivisuuden seurantalaitteissa on vesitiiviysarvo, joka ilmoitetaan koodilla, kuten IP68 tai 5ATM. Näiden sertifioitujen vedenpitävyyslaitteiden vesivahingot eivät myöskään kuulu takuun piiriin. Tämä johtuu siitä, että laitteen vedenpitävä tiiviste saattaa kulua normaalin käytön seurauksena. Yritä siis aina välttää laitteesi kastumista, vaikka se olisikin vedenpitävä.
Vastaa:
Jos sinulla on kysyttävää tai ongelmia Applen tuotteesi kanssa, saat helposti apua Apple Support -sovelluksen kautta. Tämän sovelluksen voi ladata ilmaiseksi App Storesta tai se on jo asennettuna puhelimeesi. Sovelluksesta löydät hyödyllisiä vaiheittaisia ohjeita, mielenkiintoisia faktoja, ja ratkaisuja kaikkiin Applen tuotteen kanssa ilmeneviin ongelmiin. Jos tuotteesi on vaurioitunut niin pahasti, että et voi enää avata sovellusta, voit pyytää apua myös toisen laitteen kautta. Valitse valikosta tuote, jonka kanssa tarvitset apua. Tuotteesi löytyy valikosta, kunhan kirjaudut sisään oikeilla tiedoilla! Alta löydät yleisen, vaiheittaisen ohjeen sovelluksen käytöstä:
- Avaa sovellus. Sinua pyydetään kirjautumaan sisään iCloud-tiedoillasi, tee niin.
- Valitse tuote, jolla tarvitset apua. Jos laitteesi on vaurioitunut niin, ettet voi käyttää sovellusta, voit pyytää apua myös toisella Apple-laitteella, kunhan kirjaudut sisään samalla iCloud-tililläsi.
- Voit nyt käyttää valikkovaihtoehtoja tietyn ongelman etsimiseen. Kun olet löytänyt ongelman, napauta sitä.
Sinulle näytetään nyt useita vaihtoehtoja avun saamiseksi. Valitse mielestäsi hyödyllisin!
Tiesitkö, että monet puhelimen ongelmat voidaan ratkaista ilman korjausta? Lue aina Applen tukisovelluksen artikkelit. Kuka tietää - ratkaisu ongelmaasi saattaa löytyä sieltä!
Vastaa:
Siri on digitaalinen avustaja Applen iOS-käyttöjärjestelmän käyttäjille. Siri on integroitu käyttöjärjestelmään iOS 5:n julkaisun jälkeen vuodesta 2011 alkaen. Sittemmin sovellus on ollut saatavilla kaikissa Applen laitteissa, joissa on iOS 5 tai uudempi. Voit antaa Sirin suorittaa erilaisia tehtäviä iPhonessa tai iPadissa. Sovellus voi esimerkiksi etsiä hyviä ravintoloita tai varata pöydän. Voit myös lähettää tekstiviestejä puheohjauksella tai esimerkiksi tehdä hakuja. Siri perustuu erilaisiin hakukoneisiin, kuten Googleen, Yahoo! ja Bingiin. Sovellus lukee myös sanomalehtiä ja muita (uutis)verkkosivustoja tarjotakseen tietoa käyttäjälle. Voit kysyä Siriltä kysymyksiä monista eri aiheista, ja saat lähes aina (kohtuullisen) tarkan vastauksen. Siri on kehittynyt huomattavasti käyttöönottonsa jälkeen, ja nyt se antaa myös pyytämättä tietoja esimerkiksi työmatkan pituudesta, tapaamisista, ja ehdotuksista alueen ravintoloista.
Jos et halua käyttää sovellusta, voit poistaa Sirin käytöstä. Voit tehdä tämän helposti asetusten kautta. Siirry asetuksissa kohtaan "Yleiset" ja sitten kohtaan "Siri". Voit poistaa toiminnon käytöstä napauttamalla liukusäädintä.
Vastaa:
iOS 9.0:sta lähtien Applen virtuaalinen avustaja Siri on ollut ennakoiva. Se tarkoittaa, että Siri ei vain reagoi siihen, mitä teet, vaan tekee myös aktiivisesti ehdotuksia. Vaikka et pyytäisikään sitä. Siri antaa esimerkiksi vinkkejä hyödyllisistä sovelluksista ja siirtää automaattisesti sähköpostitse saamasi tapaamiset tai lentoliput kalenteriisi. Mukana on siis paljon hyödyllisiä lisätoimintoja. Siri tekee "sovellusehdotuksia", joten voit avata usein käytetyt sovellukset nopeasti lukitusnäytöltä. Ajattele esimerkiksi sovellusta, jota käytät usein tiettyyn aikaan.
Toiminto on oletusarvoisesti päällä. Jos et kuitenkaan halua käyttää toimintoa, kytke se yksinkertaisesti pois päältä. Voit poistaa Sirin ehdotukset käytöstä tiettyjen tai kaikkien sovellusten osalta kerralla. Voit tehdä sen näin:
- Avaa asetukset ja siirry kohtaan "Yleiset"
- Napauta "Etsi Spotlightilla"
- Poista vaihtoehto "Siri-ehdotukset" käytöstä.
Vastaa:
Jos palautat iPhonen tai lähetät sen korjattavaksi, Etsi iPhoneni on poistettava käytöstä. Poista tämä toiminto käytöstä noudattamalla seuraavia ohjeita:
- Mene osoitteeseen http://icloud.com/find ja kirjaudu sisään Apple ID:lläsi
- Etkö löytänyt "Etsi iPhoneni" toimintoa heti? Napsauta sitten vasemmalla ylhäällä ja valitse "Etsi iPhoneni"
- Napsauta ylhäällä olevaa kohtaa "Kaikki laitteet" ja valitse laite*
Napsauta nyt "Poista tililtä" (huomaa: sinun on todella poistettava laite, pelkkä sammuttaminen ei riitä).
Etkö näe tätä vaihoehtoa? Napsauta sitten "Kaikki laitteet" -painiketta (voi myös olla "iPhone - nimesi -") ja napsauta laitteen vieressä olevaa x:ää.*Etkö näe puhelintasi? Silloin olet ehkä jo poistanut tilisi käytöstä.
Vastaa:
Jos olet juuri päivittänyt iOS 9.0:aan, saatat jäädä jumiin "Slide to update" -näkymään. Vaikka käynnistäisit laitteen uudelleen, et pääse tämän näkymän ohi. Tämä voidaan ratkaista päivittämällä laite uudempaan iOS-versioon tietokoneen kautta. Ratkaise ongelma noudattamalla seuraavia ohjeita.
- Kytke laite tietokoneeseen ja avaa iTunes.
- Kun laite on yhdistetty, paina virtakytkintä ja kotipainiketta samanaikaisesti, kunnes näyttöön tulee "Yhdistä iTunesiin".
- Päivitä laite valitsemalla "Päivitä".
- Noudata laitteen näytössä näkyviä ohjeita nollataksesi kaiken palautuksen jälkeen.
- Nyt laitteesi toimii taas kunnolla ja pääset "Slide to update" -näkymän ohi.
Vastaa:
Liitä Apple iPhone tietokoneeseen kytkemällä johto tietokoneen USB-porttiin.
Voit myös käyttää Applen omaa ohjelmaa: iTunesia. Tällä ohjelmalla voit ladata päivityksiä, laittaa musiikkia iPhoneen, synkronoida iPhonen tietokoneen kanssa, ja paljon muuta.
Vastaa:
Tällä hetkellä SIM-kortteja on saatavilla kolmessa eri koossa: Tavallinen, mikro ja nano. Jos SIM-kortti on liian pieni puhelimeesi, voit käyttää SIM-sovitinta. Sen avulla SIM-kortti sopii aina puhelimeen. Jos SIM-korttisi on liian suuri, voit leikata sen SIM-korttileikkurilla.
Vastaa:
Apple julkistaa suuria ohjelmistopäivityksiä tuotteisiinsa arviolta vuosittain. Se kertoo myös, mitkä laitteet ovat oikeutettuja päivitykseen ja mitkä eivät. Yleensä laitteita tuetaan ohjelmistopäivityksillä muutaman vuoden ajan.
iOS:n ohjelmistopäivitykset voidaan asentaa kahdella tavalla. Ensimmäinen tapa on käyttää langatonta verkkoa. Sinun on kytkettävä laite virtalähteeseen, minkä jälkeen voit ladata ja asentaa ohjelmiston kohdassa Asetukset > Yleiset > Ohjelmistopäivitys. Toinen vaihtoehto on päivittää iTunesin kautta. Liitä laite tietokoneeseen tai kannettavaan tietokoneeseen ja avaa iTunes. Sen jälkeen voit siirtyä laitteesi yleisnäkymään ja napsauttaa "Etsi päivitys". Sitten voit ladata ja asentaa uuden iOS-version.
Vastaa:
Laitteen sisäisen tallennustilan lisäksi voit käyttää myös pilvitallennustilaa. Voit ladata sinne valokuvia ja videoita, jotta sinun ei tarvitse enää säilyttää niitä puhelimessasi. Ne ovat edelleen käytettävissä puhelimessasi pilvipalvelun kautta, mutta ne eivät enää vie tilaa puhelimesi muistissa. Näin puhelimesi ei hidastu, eikä tallennustila lopu yhtä nopeasti. Esimerkkejä pilvitallennuspalveluista ovat iCloud, Dropbox, Google Drive, ja Microsoft OneDrive.
Vastaa:
Useimmissa tapauksissa mobiilinetti toimii heti, kun asetat SIM-kortin älypuhelimeen. Jos näin ei ole, sinun on ehkä määritettävä APN-asetukset manuaalisesti. Tätä varten mene "Asetukset"-valikkoon. Android-laitteessa siirry kohtaan "Mobiiliverkot" ja sitten "Nimeä yhteyspisteet". Napsauta sitten "Lisää", ja näkyviin tulee lomake, johon sinun on syötettävä oikeat arvot. Kun olet tehnyt tämän, napauta kolmea pistettä yläreunassa ja "Tallenna".
iOS-laitteessa siirry kohtaan "Mobiiliverkko" ja sen jälkeen kohtaan "Vaihtoehdot mobiilidata". Kun painat "Mobiilidataverkko", voit täyttää lomakkeen. Syötä oikeat arvot tähän. Syötettävät arvot vaihtelevat palveluntarjoajakohtaisesti.
Vastaa:
Puhelimen latausporttiin voi ajan mittaan kertyä likaa ja pölyä. Sen seurauksena johto ei välttämättä pysy paikallaan, eikä lataus aina onnistu. Voit ratkaista tämän ongelman helposti poistamalla kertyneen lian ja pölyn huolellisesti. Voit tehdä tämän esimerkiksi hammastikulla. Voit raaputtaa kertyneen lian pois varovasti latausportin sisällä olevia reunoja ja kulmia pitkin. Nyt latausjohdon voi taas kytkeä laitteeseen. Varmista, ettet käytä ylimääräistä voimaa, vaan usein riittää pelkkä raaputus. Kun olet raaputtanut lian pois, voi myös auttaa, että puhallat voimakkaasti latausporttiin uudelleen. Varmista kuitenkin, ettei porttiin pääse kosteutta.
Vastaa:
Käyttäessäsi mobiilinettiä käytät datapakettiisi liittyvää nettimäärää. Jos laitteesi käyttää langatonta yhteyttä, et käytä nettiä liittymästäsi. Se, kuinka nopeasti paljon käytät nettiä riippuu täysin matkapuhelinverkkosi nopeudesta, siitä mitä teet internetissä, sekä siitä, kuinka paljon käytät internetiä. Alla olevasta taulukosta näet, kuinka paljon nettiä eri toiminnot käyttävät:
Toiminto Keskimääräinen käyttö WhatsApp (vain teksti) 0,01 Mt per viesti WhatsApp (valokuvan kanssa) 0,10 Mt per viesti Sähköposti (vain teksti) 0,01 Mt per sähköposti Näytä verkkosivusto 1 Mt per sivu Lataa tai lähetä valokuva sähköpostitse 1 Mt per valokuva Musiikin suoratoisto (korkea laatu) 2 Mt minuutissa Suoratoistovideot (esimerkiksi YouTube tai Netflix) 2-5 Mt minuutissa Videopuhelut 3 Mt minuutissa Lataa sovellus Vaihtelee sovelluskohtaisesti. Esimerkkinä joitakin suosittuja sovelluksia: WhatsApp 25 Mt, Instagram 83 Mt, Facebook 229 Mt, ja Snapchat 118 Mt. Pelit ovat usein vieläkin suurempia ja ne voivat olla jopa 1 Gt tai enemmän. Huomaa, että edellä mainitut tiedot koskevat keskimääräistä kulutusta, todellinen kulutus voi vaihdella. Joitakin esimerkkejä:
- Mitä laadukkaampi video- tai äänitiedosto on, sitä enemmän dataa sitä katsellessa tai kuunnellessa kuluu.
- Jos lähetät Whatsapp-viestin, jossa on liitetiedosto, kuten valokuva, myös tämä käyttää enemmän dataa.
- Jos verkkosivustolla on useampia animaatioita, kuten liikkuvia osia tai mainoksia, myös dataa kuluu enemmän.
Jos haluat säästää nettiä datapaketistasi, on parasta ladata suuret sovellukset ja ohjelmistopäivitykset WiFi-yhteyden kautta. Asian yksinkertaistamiseksi voit olettaa, että keskivertokäyttäjä käyttää noin 1 000-1 500 Mt kuukaudessa. Jos käytät mobiilinternetiä ahkerasti, sinun kannattaa valita liittymä, joka sisältää 2 000 tai 3 000 Mt dataa tai ehkä enemmänkin. Voit usein tarkistaa nykyiseltä palveluntarjoajaltasi, kuinka paljon nettiä käytät keskimäärin.
Jos käytät 4G:tä tai 4G+:aa, tiedot käsitellään nopeammin. Tämä tarkoittaa, että kulutat samassa ajassa enemmän dataa kuin 3G-yhteydellä. 4G ei siis käytä enemmän dataa kuin 3G, mutta koska se toimii nopeammin, samassa ajassa käsitellään enemmän dataa. Jos sinulla on 4G-yhteys, tämä tarkoittaa usein sitä, että käytät enemmän dataa kuin mihin olet tottunut 3G-yhteydellä..
Vastaa:
Lyhyt vastaus: poista sovellukset, valokuvat ja videot puhelimestasi.
Pidempi vastaus: Puhelimessa on kahdenlaista muistia: tallennusmuistia ja työmuistia (jota kutsutaan myös RAM-muistiksi). Tallennusmuistiin tallennetaan valokuvien ja sovellusten kaltaisia tiedostoja. Aktiiviset prosessit tallennetaan väliaikaisesti työmuistiin. Työmuistin avulla voit esimerkiksi pyörittää sovelluksia.
Jos saat ilmoituksen muistin täyttymisestä kyse on itse asiassa aina tallennusmuistista. Tämä johtuu siitä, että puhelimessa on liikaa tiedostoja. Esimerkkejä suurista tiedostoista ovat valokuvat, videot ja sovellukset. Jos tallennusmuisti on täynnä, sinun on poistettava tiedostoja puhelimesta. Voit myös siirtää tiedostoja, kuten valokuvia ja videoita, tietokoneelle ja poistaa ne sitten puhelimesta, jotta et menetä niitä. Voit myös lisätä SD-kortin, jos puhelimessa on SD-korttipaikka. Näin voit siirtää tiedostoja tallennusmuistista SD-kortille, jolloin saat lisää tilaa puhelimeen.
Jos muisti täyttyy nopeasti joka kerta, kannattaa tarkistaa kameran asetukset. HDR:n ollessa päällä jokaisesta kuvasta tallennetaan kaksi versiota. Tämä tarkoittaa, että puhelimen tallennusmuisti täyttyy paljon nopeammin. Jos kytket tämän asetuksen pois päältä, säästät paljon tilaa! Voit myös asettaa valokuvien ja videoiden laadun hieman alhaisemmaksi, jotta ne vievät vähemmän tilaa.
Vastaa:
Jos syötät väärän PIN-koodin kolme kertaa, sinun on syötettävä PUK-koodi. Jos olet kadottanut PUK-koodin, voit ratkaista asian seuraavasti. PUK-koodin voi pyytää palveluntarjoajan omalta sivustolta. Voit myös ottaa yhteyttä palveluntarjoajan asiakaspalveluun. Emme näe PUK-koodia tai muita palveluntarjoajasi henkilötietoja yksityisyydensuojasyistä. Emme siis valitettavasti voi auttaa sinua tässä asiassa.
Vastaa:
Kaikki verkkosivustollamme myytävät laitteet ovat SIM-lukitsemattomia. Tämä tarkoittaa, että voit käyttää mitä tahansa puhelinta minkä tahansa palveluntarjoajan SIM-kortilla. Varmista, että SIM-kortti on oikean kokoinen. Voit tilata puhelimen verkkosivuiltamme ja käyttää siinä nykyistä SIM-korttiasi.
Vastaa:
Jos puhelimesi kastuu, voi syntyä vesivaurioita. Vahinkojen välttämiseksi on tärkeää noudattaa huolellisesti alla olevia ohjeita.
Aivan ensimmäiseksi on tärkeää, että sammutat puhelimen. Sähkö ja vesi eivät ole hyvä yhdistelmä ja voivat aiheuttaa lisävahinkoa. Tämän jälkeen, jos mahdollista, poista laitteesta akku ja SIM-kortti. Tämä estää sirun vahingoittumisen. Seuraavaksi ravista laitetta, jotta vesi poistuu laitteen aukoista. Kuivaa sitten puhelin pyyhkeellä, aseta se kulhoon ja peitä riisillä. Riisi sitoo hyvin kosteutta ja imee kosteuden pois laitteesta. Saat parhaan tuloksen, kun asetat puhelimen riisikulhoon 72 tunniksi etkä kytke sitä päälle tämän aikana.
Vastaa:
Jos olet käyttänyt puhelintasi jo jonkin aikaa, se saattaa hidastua. Tähän voi olla useita syitä. Mikäli sovelluksia on avoinna liikaa, vaatii se myös paljon RAM-muistia, koska puhelimella on paljon käsiteltävää. Voi myös käydä niin, että tallennustila on lähes täysi puhelimeen tallennettujen tiedostojen ja sovellusten määrästä johtuen. Poistamalla joitakin tiedostoja voit luoda lisää tallennustilaa ja nopeuttaa puhelimen toimintaa. Suosittelemme myös, että sammutat ja käynnistät puhelimen uudelleen joka viikko. Tämä sulkee taustalla käynnissä olevat sovellukset.
Vastaa:
Vältä laitteen vahingoittumista käyttämällä lisävarusteita, kuten näytönsuojaa tai suojakuorta. Nämä estävät naarmujen syntymisen. Näytönsuoja on näkymätön suojakalvo, jonka voit kiinnittää näyttöön. Suojakuoria on monenlaisia ja kokoisia: on kuoria, jotka suojaavat laitteen takaosan, ja koteloita, jotka peittävät koko laitteen.
Vastaa:
Kun akkua käytetään ahkerasti, sen teho loppuu nopeasti. Voit parantaa akun kestoa kiinnittämällä huomiota muutamaan seikkaan. Sulje aktiiviset sovellukset ja käynnistä puhelin uudelleen säännöllisesti. Tämä sulkee taustalla käynnissä olevat sovellukset, jotka heikentävät akun kestoa! Kiinnitä huomiota myös asetuksiin, kuten GPS-, NFC,- tai Bluetooth-toimintoihin ja/tai automaattiseen synkronointiin. Kytke nämä asetukset pois päältä, kun et käytä niitä. Puhelimen näyttö on usein suurin virrankuluttaja, ja vähentämällä sen kirkkautta voit säästää laitteen virtaa nopeasti ja helposti!