Apple iPhone 15 Pro Max - FAQ
Usein kysytyt kysymykset Apple iPhone 15 Pro Max
Vastaa:
Jos olet ostanut tämän laitteen uutena, saattaa vaikuttaa siltä, että puhelimen kaiutin ja/tai mikrofoni ei toimi. Et esimerkiksi ehkä kuule vastapuolta puhelimessa. Se johtuu siitä, että uutena ostettaessa tätä mallia ympäröi suojakalvo. Kalvo peittää myös kaiuttimen ja mikrofonin, jolloin voi näyttää siltä, että kyseiset osat eivät toimi kunnolla. Poista kalvo etu- ja takaosasta, niin voit käyttää puhelinta kunnolla.
Vastaa:
Puhelimen tallennustila voi täyttyä, kun siihen on tallennettu paljon sovelluksia, valokuvia, videoita, musiikkia tai yhteystietoja. Tämä on erittäin ärsyttävää, koska se hidastaa puhelintasi, etkä pysty lataamaan siihen uusia kuvia tai sovelluksia. Valitettavasti puhelimen muistia ei voi laajentaa muistikortilla. On kuitenkin olemassa eräs toinen ratkaisu: pilvitallennuspalvelut. Voit ladata valokuvia ja videoita pilvipalveluun ja poistaa ne sitten puhelimestasi. Tiedostot ovat edelleen käytettävissä puhelimessasi pilvipalvelun kautta, mutta ne eivät enää vie tilaa laitteessasi. Näin puhelimesi pysyy nopeana ja sinulla on tilaa uusille sovelluksille. Pilvitallennuspalveluita ovat esimerkiksi iCloud, Dropbox, Google Drive, ja Microsoft OneDrive.
Vastaa:
Jos sinulla on kysyttävää tai ongelmia Applen tuotteesi kanssa, saat helposti apua Apple Support -sovelluksen kautta. Tämän sovelluksen voi ladata ilmaiseksi App Storesta tai se on jo asennettuna puhelimeesi. Sovelluksesta löydät hyödyllisiä vaiheittaisia ohjeita, mielenkiintoisia faktoja, ja ratkaisuja kaikkiin Applen tuotteen kanssa ilmeneviin ongelmiin. Jos tuotteesi on vaurioitunut niin pahasti, että et voi enää avata sovellusta, voit pyytää apua myös toisen laitteen kautta. Valitse valikosta tuote, jonka kanssa tarvitset apua. Tuotteesi löytyy valikosta, kunhan kirjaudut sisään oikeilla tiedoilla! Alta löydät yleisen, vaiheittaisen ohjeen sovelluksen käytöstä:
- Avaa sovellus. Sinua pyydetään kirjautumaan sisään iCloud-tiedoillasi, tee niin.
- Valitse tuote, jolla tarvitset apua. Jos laitteesi on vaurioitunut niin, ettet voi käyttää sovellusta, voit pyytää apua myös toisella Apple-laitteella, kunhan kirjaudut sisään samalla iCloud-tililläsi.
- Voit nyt käyttää valikkovaihtoehtoja tietyn ongelman etsimiseen. Kun olet löytänyt ongelman, napauta sitä.
Sinulle näytetään nyt useita vaihtoehtoja avun saamiseksi. Valitse mielestäsi hyödyllisin!
Tiesitkö, että monet puhelimen ongelmat voidaan ratkaista ilman korjausta? Lue aina Applen tukisovelluksen artikkelit. Kuka tietää - ratkaisu ongelmaasi saattaa löytyä sieltä!
Vastaa:
Siri on digitaalinen avustaja Applen iOS-käyttöjärjestelmän käyttäjille. Siri on integroitu käyttöjärjestelmään iOS 5:n julkaisun jälkeen vuodesta 2011 alkaen. Sittemmin sovellus on ollut saatavilla kaikissa Applen laitteissa, joissa on iOS 5 tai uudempi. Voit antaa Sirin suorittaa erilaisia tehtäviä iPhonessa tai iPadissa. Sovellus voi esimerkiksi etsiä hyviä ravintoloita tai varata pöydän. Voit myös lähettää tekstiviestejä puheohjauksella tai esimerkiksi tehdä hakuja. Siri perustuu erilaisiin hakukoneisiin, kuten Googleen, Yahoo! ja Bingiin. Sovellus lukee myös sanomalehtiä ja muita (uutis)verkkosivustoja tarjotakseen tietoa käyttäjälle. Voit kysyä Siriltä kysymyksiä monista eri aiheista, ja saat lähes aina (kohtuullisen) tarkan vastauksen. Siri on kehittynyt huomattavasti käyttöönottonsa jälkeen, ja nyt se antaa myös pyytämättä tietoja esimerkiksi työmatkan pituudesta, tapaamisista, ja ehdotuksista alueen ravintoloista.
Jos et halua käyttää sovellusta, voit poistaa Sirin käytöstä. Voit tehdä tämän helposti asetusten kautta. Siirry asetuksissa kohtaan "Yleiset" ja sitten kohtaan "Siri". Voit poistaa toiminnon käytöstä napauttamalla liukusäädintä.
Vastaa:
iOS 9.0:sta lähtien Applen virtuaalinen avustaja Siri on ollut ennakoiva. Se tarkoittaa, että Siri ei vain reagoi siihen, mitä teet, vaan tekee myös aktiivisesti ehdotuksia. Vaikka et pyytäisikään sitä. Siri antaa esimerkiksi vinkkejä hyödyllisistä sovelluksista ja siirtää automaattisesti sähköpostitse saamasi tapaamiset tai lentoliput kalenteriisi. Mukana on siis paljon hyödyllisiä lisätoimintoja. Siri tekee "sovellusehdotuksia", joten voit avata usein käytetyt sovellukset nopeasti lukitusnäytöltä. Ajattele esimerkiksi sovellusta, jota käytät usein tiettyyn aikaan.
Toiminto on oletusarvoisesti päällä. Jos et kuitenkaan halua käyttää toimintoa, kytke se yksinkertaisesti pois päältä. Voit poistaa Sirin ehdotukset käytöstä tiettyjen tai kaikkien sovellusten osalta kerralla. Voit tehdä sen näin:
- Avaa asetukset ja siirry kohtaan "Yleiset"
- Napauta "Etsi Spotlightilla"
- Poista vaihtoehto "Siri-ehdotukset" käytöstä.
Vastaa:
Jos palautat iPhonen tai lähetät sen korjattavaksi, Etsi iPhoneni on poistettava käytöstä. Poista tämä toiminto käytöstä noudattamalla seuraavia ohjeita:
- Mene osoitteeseen http://icloud.com/find ja kirjaudu sisään Apple ID:lläsi
- Etkö löytänyt "Etsi iPhoneni" toimintoa heti? Napsauta sitten vasemmalla ylhäällä ja valitse "Etsi iPhoneni"
- Napsauta ylhäällä olevaa kohtaa "Kaikki laitteet" ja valitse laite*
Napsauta nyt "Poista tililtä" (huomaa: sinun on todella poistettava laite, pelkkä sammuttaminen ei riitä).
Etkö näe tätä vaihoehtoa? Napsauta sitten "Kaikki laitteet" -painiketta (voi myös olla "iPhone - nimesi -") ja napsauta laitteen vieressä olevaa x:ää.*Etkö näe puhelintasi? Silloin olet ehkä jo poistanut tilisi käytöstä.
Vastaa:
Jos olet juuri päivittänyt iOS 9.0:aan, saatat jäädä jumiin "Slide to update" -näkymään. Vaikka käynnistäisit laitteen uudelleen, et pääse tämän näkymän ohi. Tämä voidaan ratkaista päivittämällä laite uudempaan iOS-versioon tietokoneen kautta. Ratkaise ongelma noudattamalla seuraavia ohjeita.
- Kytke laite tietokoneeseen ja avaa iTunes.
- Kun laite on yhdistetty, paina virtakytkintä ja kotipainiketta samanaikaisesti, kunnes näyttöön tulee "Yhdistä iTunesiin".
- Päivitä laite valitsemalla "Päivitä".
- Noudata laitteen näytössä näkyviä ohjeita nollataksesi kaiken palautuksen jälkeen.
- Nyt laitteesi toimii taas kunnolla ja pääset "Slide to update" -näkymän ohi.
Vastaa:
Liitä Apple iPhone tietokoneeseen kytkemällä johto tietokoneen USB-porttiin.
Voit myös käyttää Applen omaa ohjelmaa: iTunesia. Tällä ohjelmalla voit ladata päivityksiä, laittaa musiikkia iPhoneen, synkronoida iPhonen tietokoneen kanssa, ja paljon muuta.
Vastaa:
Apple julkistaa suuria ohjelmistopäivityksiä tuotteisiinsa arviolta vuosittain. Se kertoo myös, mitkä laitteet ovat oikeutettuja päivitykseen ja mitkä eivät. Yleensä laitteita tuetaan ohjelmistopäivityksillä muutaman vuoden ajan.
iOS:n ohjelmistopäivitykset voidaan asentaa kahdella tavalla. Ensimmäinen tapa on käyttää langatonta verkkoa. Sinun on kytkettävä laite virtalähteeseen, minkä jälkeen voit ladata ja asentaa ohjelmiston kohdassa Asetukset > Yleiset > Ohjelmistopäivitys. Toinen vaihtoehto on päivittää iTunesin kautta. Liitä laite tietokoneeseen tai kannettavaan tietokoneeseen ja avaa iTunes. Sen jälkeen voit siirtyä laitteesi yleisnäkymään ja napsauttaa "Etsi päivitys". Sitten voit ladata ja asentaa uuden iOS-version.
Vastaa:
Laitteen sisäisen tallennustilan lisäksi voit käyttää myös pilvitallennustilaa. Voit ladata sinne valokuvia ja videoita, jotta sinun ei tarvitse enää säilyttää niitä puhelimessasi. Ne ovat edelleen käytettävissä puhelimessasi pilvipalvelun kautta, mutta ne eivät enää vie tilaa puhelimesi muistissa. Näin puhelimesi ei hidastu, eikä tallennustila lopu yhtä nopeasti. Esimerkkejä pilvitallennuspalveluista ovat iCloud, Dropbox, Google Drive, ja Microsoft OneDrive.
Vastaa:
Jos puhelimesi ei muodosta yhteyttä 3G- tai 4G-verkkoon, siihen voi olla useita syitä.
Vaihtoehto 1: vain SIM-korttipaikka 1 soveltuu 3G/4G-yhteyksiin.
Saattaa olla, että vain toinen kahdesta SIM-korttipaikasta soveltuu 3G- tai 4G-yhteyksiin. Tässä tapauksessa voit ratkaista ongelman laittamalla SIM-kortin, jota haluat käyttää 3G-internetiin, korttipaikkaan 1. Sen jälkeen voit tarkistaa, ovatko APN-asetuksesi kunnossa. Nämä asetukset vaihtelevat palveluntarjoajien välillä ja niitä voidaan säätää asetusvalikosta.Vaihtoehto 2: yhteys katkeaa
Jos yhteys katkeaa, voit usein korjata tilanteen poistamalla automaattisen verkkohaun käytöstä. Sen jälkeen voit määrittää haluamasi verkon manuaalisesti asetusvalikon kohdasta "Mobiilidata" ja tarkastella verkko-operaattoreita.Vastaa:
Jos puhelimesi kastuu, voi syntyä vesivaurioita. Vahinkojen välttämiseksi on tärkeää noudattaa huolellisesti alla olevia ohjeita.
Aivan ensimmäiseksi on tärkeää, että sammutat puhelimen. Sähkö ja vesi eivät ole hyvä yhdistelmä ja voivat aiheuttaa lisävahinkoa. Tämän jälkeen, jos mahdollista, poista laitteesta akku ja SIM-kortti. Tämä estää sirun vahingoittumisen. Seuraavaksi ravista laitetta, jotta vesi poistuu laitteen aukoista. Kuivaa sitten puhelin pyyhkeellä, aseta se kulhoon ja peitä riisillä. Riisi sitoo hyvin kosteutta ja imee kosteuden pois laitteesta. Saat parhaan tuloksen, kun asetat puhelimen riisikulhoon 72 tunniksi etkä kytke sitä päälle tämän aikana.