Joskus laite ei toimi odotetulla tavalla. Useissa tapauksissa voit ratkaista ongelman itse. Kun ratkaiset ongelman itse, sinun ei tarvitse lähettää laitetta korjattavaksi. Se siis säästää aikaa!
Alla on lueteltu yleisiä ongelmia ja niiden ratkaisuja. Lue selitys klikkaamalla ongelmaa.
Riippumatta siitä, onko puhelimesi uusi vai onko se ollut sinulla jo jonkin aikaa, voi käydä niin, että puhelin ei yhtäkkiä suostu käynnistymään. Tähän voi olla useita syitä, joten kokeile seuraavia toimia ennen kuin lähetät puhelimesi tarpeettomasti korjattavaksi.
Jos puhelin ei käynnisty heti, akku on saattanut olla tyhjä jo jonkin aikaa. Tällöin latauksen alkaminen kestää hieman kauemmin. Laita puhelimesi lataukseen vähintään tunnin ajaksi ja tarkista, käynnistyykö se.
Jos puhelimesi on ollut käytössäsi jo pidempään, saattaa käydä niin, että puhelimesi akku tyhjenee nopeammin kuin alussa. Jopa silloin, kun olet juuri hankkinut puhelimen, akku voi tyhjentyä nopeammin kuin olit toivonut. Lyhyt akun kesto voi johtua eri syistä. Tässä muutama vinkki:
Ei yllätä, että ajan kuluessa puhelimesi reagoi hieman hitaammin kuin laitteen ollessa upouusi. Seuraavaksi esittelemme muutaman vinkin, joilla voit varmistaa, että puhelimesi reagoi taas hieman nopeammin:
On mahdollista, että laitteesi ei näytä haluamaasi kieltä ensimmäisellä käynnistyskerralla. Useimmissa puhelimissa voit vaihtaa kielen heti aluksi. Jos näin ei ole, voit usein ratkaista ongelman asettamalla SIM-kortin paikalleen. Sammuta puhelin, aseta haluamallasi kielellä toimiva SIM-kortti, ja käynnistä puhelin uudelleen. Usein näyttöön tulee tässä kohtaa vaihtoehto, jolla voit asettaa puhelimen kyseiselle kielelle.
Gomibo tarjoaa vain lukitsemattomia laitteita. Jos olet tilannut puhelimesi Gomibon kautta, se on aina lukitsematon. SIM-kortissasi voi olla jotain muuta vikaa. Etsi ratkaisua alla olevasta kohdasta "Puhelimeni ei tunnista SIM-korttiani".
Käytätkö muuta kuin eurooppalaista SIM-korttia?
Joissakin puhelimissa on alueellinen lukitus, joten esimerkiksi Euroopan markkinoille tehtyä puhelinta ei voida myydä Amerikassa. Me Gomibolla myymme vain eurooppalaisia puhelimia. Jos käytät muuta kuin eurooppalaista SIM-korttia, saattaa käydä niin, että se ei toimi tämän aluelukituksen takia.
Aluelukitus päättyy monissa laitteissa soittamalla (yhtäjaksoisesti) 5 minuutin ajan eurooppalaisella SIM-kortilla. Tässä tapauksessa voit yrittää peruuttaa alueellisen lukituksen käyttämällä ystävän tai perheenjäsenen eurooppalaista SIM-korttia ja soittamalla sitten puhelimellasi. Voit myös ostaa eurooppalaisen prepaid-kortin ja soittaa sillä puheluita 5 minuutin ajan. Huomioi: Aluelukitusta ei voi aina poistaa käytöstä. Siksi suosittelemme aina käyttämään laitteessasi eurooppalaista SIM-korttia.
Jos puhelin ei pyydä PIN-koodia SIM-kortin asettamisen jälkeen, SIM-korttia ei todennäköisesti lueta. On hyvä tietää, onko ongelma SIM-kortissa vai puhelimessa. Tee tätä varten testi:
Jos SIM-korttisi ei toimi toisessakaan puhelimessa, ongelma on SIM-kortissa. Jos puhelimesi ei toimi toisen SIM-kortin kanssa, ongelma on puhelimessasi.
Käytätkö leikattua SIM-korttia? Jotkin laitteet ovat hyvin herkkiä SIM-kortin muodolle, eivätkä ne toimi kunnolla, jos kortti on leikattu hieman vinoon. Kokeile, toimiiko alkuperäinen mikro- tai nano-SIM-kortti. Kokeile varmuuden vuoksi leikattua SIM-korttia toisessa laitteessa. Näin saat selville, onko ongelma SIM-kortissa vai laitteessa.
Oliko puhelimesi päällä, kun asetit SIM-kortin? Käynnistä siinä tapauksessa laite uudelleen. Eikö se vieläkään toimi? Silloin puhelimessasi voi olla jokin vika. Autamme mielellämme sinua ratkaisemaan tämän ongelman. Katso sivumme Takuu & korjaukset.
Tämä voi johtua joko puhelimestasi tai SIM-kortistasi. Yritä ensin selvittää, missä ongelma piilee.
Eivätkö edellä mainitut vihjeet auta? Siinä tapauksessa autamme sinua tietenkin mielellämme. Tutustu Takuu ja korjaukset -sivuumme.
Ei yhteyttä internettiin? Tämä voi johtua tietyistä puhelimen asetuksista. Siinä tapauksessa voit yrittää muuttaa APN-asetuksia manuaalisesti.
Jos näyttö ei reagoi, puhelimen TalkBack-toiminto voi olla käytössä. Tämä muuttaa tapaa jolla käytät puhelintasi. Kytke TalkBack-toiminto pois päältä, niin näytön pitäisi taas toimia.
Jos laitteen näyttö on yhtäkkiä normaalia punaisempi, yötila saattaa olla käytössä.
Eikö ongelmasi ratkennut?
Silloin kyse voi olla myös näytön asetuksista. Jos puhelimessasi on AMOLED-, Super AMOLED-, tai OLED-näyttö, ongelma voi johtua näytön asetuksista. Useimmissa puhelimissa voit avata ne napauttamalla "Asetukset" ja "Näyttö". Jos löydät sieltä vaihtoehdon "Näytön kalibrointi", voit säätää näytön värejä sliderin avulla.
Onko yksi näytön pikseleistä väriltään erilainen kuin muut, tai vilkkuuko se valkoisena, kun soitat? Useimmissa tapauksissa kyseessä on läheisyysanturi. Läheisyysanturi on anturi, joka "näkee", oletko puhelimessa ja pidätkö puhelinta korvallasi. Tällöin näyttö kytkeytyy automaattisesti pois päältä, jotta et katkaise puhelua vahingossa, kun korvasi osuu näyttöön.
Laitteissa, joissa on suuri lovi tai leveät kehykset, lähestymisanturi on usein integroitu loveen tai kehykseen. Kun näyttö täyttää koko etuosan, se on yleensä integroitu itse näyttöön.
Jos käytät laitettasi paljon, tallennustila täyttyy hitaasti sovelluksista, tiedostoista ja prosesseista. Tämä voi johtaa puhelimen hidastumiseen, useammin tapahtuvaan kaatumiseen, tai akun keston lyhenemiseen.
Jos käytössäsi on nappikuulokkeet, kuten Applen AirPodit, kuulokkeisiin voi päästä likaa. Kun nappikuulokkeista yhtäkkiä katoaa ääni, syynä on yleensä niihin kertynyt lika. Nappikuulokkeisiin voi kertyä likaa, jos niitä ei puhdisteta, joten on tärkeää, että puhdistat ne säännöllisesti. Applen verkkosivustolla kerrotaan, miten AirPodit puhdistetaan. Noudata näitä vihjeitä myös muiden nappikuulokkeiden kohdalla.