Onko laitteeni oikeasti viallinen?

Joskus laite ei toimi odotetulla tavalla. Useissa tapauksissa voit ratkaista ongelman itse. Kun ratkaiset ongelman itse, sinun ei tarvitse lähettää laitetta korjattavaksi. Se siis säästää aikaa!

Alla on lueteltu yleisiä ongelmia ja niiden ratkaisuja. Lue selitys klikkaamalla ongelmaa.


Yleiset ongelmat

  • Laitteeni ei (enää) käynnisty

    Riippumatta siitä, onko puhelimesi uusi vai onko se ollut sinulla jo jonkin aikaa, voi käydä niin, että puhelin ei yhtäkkiä suostu käynnistymään. Tähän voi olla useita syitä, joten kokeile seuraavia toimia ennen kuin lähetät puhelimesi tarpeettomasti korjattavaksi.

    • Irrotettava akku: Onko sinulla uusi laite, mutta et saa sitä käynnistymään? Jos laitteessasi on irrotettava akku, on mahdollista, että akun ympärillä on vielä suojakalvo. Se sijaitsee akun ja laitteen kontaktipisteiden välissä. Irrota tällöin laitteen takaosa ja akku. Poista kalvo ja aseta akku takaisin laitteeseen. Kytke sitten puhelin takaisin päälle.

    • Tyhjä akku: Tämä voi olla itsestään selvää, mutta voi olla, että puhelimesi akku on ollut pitkään tyhjänä, jolloin latauksen aloittaminen kestää kauemmin. Laita puhelimesi lataukseen vähintään tunnin ajaksi ja katso, käynnistyykö se.

    • Viallinen laturi: Jos puhelin ei tahdo latautua, syynä voi olla laturi. Kokeile laturia toisella puhelimella ja kokeile toista laturia puhelimellasi. Muista vaihtaa sekä adapteri että kaapeli, koska ongelma voi olla myös jommassa kummassa näistä. Näin voit tarkistaa, onko ongelma puhelimessa vai laturissa.

    • Latausportissa oleva lika: Jos puhelin on ollut käytössäsi jonkin aikaa, latausporttiin on voinut kertyä pölyä. Tämä voi aiheuttaa sen, että puhelin ei suostu latautumaan. Voit yrittää poistaa pölyn itse erityisellä pipetillä, joka puhaltaa ilmaa ulos, tai voit yrittää puhaltaa pölyn itse laitteesta. Jos tämä ei toimi, käy läheisessä puhelinliikkeessä. He voivat usein poistaa pölyn melko helposti puolestasi.

  • Laitteeni ei lataudu

    Jos puhelin ei käynnisty heti, akku on saattanut olla tyhjä jo jonkin aikaa. Tällöin latauksen alkaminen kestää hieman kauemmin. Laita puhelimesi lataukseen vähintään tunnin ajaksi ja tarkista, käynnistyykö se.

    • Viallinen laturi: Jos puhelin ei tahdo latautua, syynä voi olla laturi. Kokeile laturia toisella puhelimella ja kokeile toista laturia puhelimellasi. Muista vaihtaa sekä adapteri että kaapeli, koska ongelma voi olla myös jommassa kummassa näistä. Näin voit tarkistaa, onko ongelma puhelimessa vai laturissa.

    • Latausportissa oleva lika: Jos puhelin on ollut käytössäsi jonkin aikaa, latausporttiin on voinut kertyä pölyä. Tämä voi aiheuttaa sen, että puhelin lakkaa lataamasta. Voit yrittää poistaa pölyn itse erityisellä pipetillä, joka puhaltaa ilmaa ulos, tai voit yrittää puhaltaa pölyn itse laitteesta. Jos tämä ei toimi, käy läheisessä puhelinliikkeessä. He voivat usein poistaa pölyn melko helposti puolestasi.

  • Akku tyhjenee nopeasti

    Jos puhelimesi on ollut käytössäsi jo pidempään, saattaa käydä niin, että puhelimesi akku tyhjenee nopeammin kuin alussa. Jopa silloin, kun olet juuri hankkinut puhelimen, akku voi tyhjentyä nopeammin kuin olit toivonut. Lyhyt akun kesto voi johtua eri syistä. Tässä muutama vinkki:

    • Päivitä ohjelmisto: jokaisen ohjelmistopäivityksen yhteydessä puhelimen käyttämä teho pyritään jakamaan oikein. On siis hyvin mahdollista, että päivittäessäsi ohjelmiston akun kesto on yhtäkkiä taas paljon pidempi. (Android, iOS)

    • Käynnistä puhelimesi uudelleen säännöllisesti: Käynnistä puhelimesi uudelleen viikoittain. Tämä estää tarpeettomia sovelluksia käyttämästä akkua ja pienet muistivirheet eivät vaikuta akun kestoon.

    • Poista käytöstä tarpeettomat toiminnot ja sovellukset: Bluetooth, WiFi ja GPS ovat puhelimen toimintoja, joita et välttämättä tarvitse joka päivä, mutta jotka kuluttavat paljon virtaa. Sammuta ne siis aina, kun et enää käytä niitä. Tutustu myös puhelimesi akkuasetuksiin. Sieltä näet, kuinka paljon akkua puhelimesi kuluttaa sovellusta kohden.
  • Puhelimeni on hidas

    Ei yllätä, että ajan kuluessa puhelimesi reagoi hieman hitaammin kuin laitteen ollessa upouusi. Seuraavaksi esittelemme muutaman vinkin, joilla voit varmistaa, että puhelimesi reagoi taas hieman nopeammin:

    • Päivitä ohjelmisto: Puhelimen laitteiston yhteistyötä ohjelmiston kanssa pyritään parantamaan jokaisella ohjelmistopäivityksellä. On siis todennäköistä, että kun teet ohjelmistopäivityksen, puhelimesi on jälleen hieman nopeampi. (Android, iOS)

    • Nollaa puhelin: Palauttamalla puhelimen tehdasasetukset kaikki nollautuu ja puhelimesi todennäköisesti toimii taas entiseen tapaan. Kaikki virheet poistetaan, eivätkä tiedostosi ole enää tiellä. (Android, iOS)

    • Poista puhelimestasi tarpeeton sisältö: Sekä tallennustila että välimuisti voivat aiheuttaa puhelimen täyttymisen ja sen myötä hidastumisen. Tyhjentämällä välimuistisi silloin tällöin ja pitämällä kirjaa tiedostoistasi voit estää tämän.
  • Laitettani ei ole asetettu haluamalleni kielelle

    On mahdollista, että laitteesi ei näytä haluamaasi kieltä ensimmäisellä käynnistyskerralla. Useimmissa puhelimissa voit vaihtaa kielen heti aluksi. Jos näin ei ole, voit usein ratkaista ongelman asettamalla SIM-kortin paikalleen. Sammuta puhelin, aseta haluamallasi kielellä toimiva SIM-kortti, ja käynnistä puhelin uudelleen. Usein näyttöön tulee tässä kohtaa vaihtoehto, jolla voit asettaa puhelimen kyseiselle kielelle.

  • Laitteessani on SIM-lukitus

    Gomibo tarjoaa vain lukitsemattomia laitteita. Jos olet tilannut puhelimesi Gomibon kautta, se on aina lukitsematon. SIM-kortissasi voi olla jotain muuta vikaa. Etsi ratkaisua alla olevasta kohdasta "Puhelimeni ei tunnista SIM-korttiani".

    Käytätkö muuta kuin eurooppalaista SIM-korttia?
    Joissakin puhelimissa on alueellinen lukitus, joten esimerkiksi Euroopan markkinoille tehtyä puhelinta ei voida myydä Amerikassa. Me Gomibolla myymme vain eurooppalaisia puhelimia. Jos käytät muuta kuin eurooppalaista SIM-korttia, saattaa käydä niin, että se ei toimi tämän aluelukituksen takia.

    Aluelukitus päättyy monissa laitteissa soittamalla (yhtäjaksoisesti) 5 minuutin ajan eurooppalaisella SIM-kortilla. Tässä tapauksessa voit yrittää peruuttaa alueellisen lukituksen käyttämällä ystävän tai perheenjäsenen eurooppalaista SIM-korttia ja soittamalla sitten puhelimellasi. Voit myös ostaa eurooppalaisen prepaid-kortin ja soittaa sillä puheluita 5 minuutin ajan. Huomioi: Aluelukitusta ei voi aina poistaa käytöstä. Siksi suosittelemme aina käyttämään laitteessasi eurooppalaista SIM-korttia.

  • Laitteeni ei tunnista SIM-korttiani

    Jos puhelin ei pyydä PIN-koodia SIM-kortin asettamisen jälkeen, SIM-korttia ei todennäköisesti lueta. On hyvä tietää, onko ongelma SIM-kortissa vai puhelimessa. Tee tätä varten testi:

    1. Laita oma SIM-korttisi toiseen puhelimeen ja katso, toimiiko se
    2. Laita toinen SIM-kortti puhelimeesi ja katso, toimiiko se

    Jos SIM-korttisi ei toimi toisessakaan puhelimessa, ongelma on SIM-kortissa. Jos puhelimesi ei toimi toisen SIM-kortin kanssa, ongelma on puhelimessasi.

    Käytätkö leikattua SIM-korttia? Jotkin laitteet ovat hyvin herkkiä SIM-kortin muodolle, eivätkä ne toimi kunnolla, jos kortti on leikattu hieman vinoon. Kokeile, toimiiko alkuperäinen mikro- tai nano-SIM-kortti. Kokeile varmuuden vuoksi leikattua SIM-korttia toisessa laitteessa. Näin saat selville, onko ongelma SIM-kortissa vai laitteessa.

    Oliko puhelimesi päällä, kun asetit SIM-kortin? Käynnistä siinä tapauksessa laite uudelleen. Eikö se vieläkään toimi? Silloin puhelimessasi voi olla jokin vika. Autamme mielellämme sinua ratkaisemaan tämän ongelman. Katso sivumme Takuu & korjaukset.

  • Laitteessani ei ole kenttää

    Tämä voi johtua joko puhelimestasi tai SIM-kortistasi. Yritä ensin selvittää, missä ongelma piilee.

    1. Aseta ensin SIM-kortti takaisin puhelimeesi ja käynnistä puhelin uudelleen. Varmista, että olet antanut pin-koodisi ja tarkista, onko sinulla nyt kenttää.
    2. Eikö sinulla ole vielä kenttää? Aseta SIM-korttisi toiseen puhelimeen. Jos sinulla on kenttää, ongelma voi olla puhelimessasi. Jotta tämä voidaan sulkea pois, kannattaa ensin kokeilla seuraavia toimenpiteitä. Vaikka sinulla ei olisikaan kenttää, voit silti kokeilla niitä.
    3. Aseta laitteeseesi toinen SIM-kortti, esimerkiksi ystävän tai perheenjäsenen kortti. Tarkista, onko sinulla kenttää tällä kortilla. Onko sinulla nyt kenttää? Siinä tapauksessa ongelma on SIM-kortissasi tai palveluntarjoajasi kattavuudessa. Voit hakea uutta SIM-korttia palveluntarjoajasi kautta.
    4. Eikö sinulla ole kenttää toisellakaan SIM-kortilla? Silloin ongelma on todennäköisesti laitteessasi. Yritä ensin nollata Tehdasasetukset.

      Eivätkö edellä mainitut vihjeet auta? Siinä tapauksessa autamme sinua tietenkin mielellämme. Tutustu Takuu ja korjaukset -sivuumme.

  • Laitteeni ei muodosta yhteyttä internetiin

    Ei yhteyttä internettiin? Tämä voi johtua tietyistä puhelimen asetuksista. Siinä tapauksessa voit yrittää muuttaa APN-asetuksia manuaalisesti.

  • Näyttöni ei reagoi

    Jos näyttö ei reagoi, puhelimen TalkBack-toiminto voi olla käytössä. Tämä muuttaa tapaa jolla käytät puhelintasi. Kytke TalkBack-toiminto pois päältä, niin näytön pitäisi taas toimia.

  • Näytössäni on punainen hehku

    Jos laitteen näyttö on yhtäkkiä normaalia punaisempi, yötila saattaa olla käytössä.

    • Android-laitteissa voit tarkistaa tämän pyyhkäisemällä kahdesti ylhäältä alaspäin. Tämä avaa asetukset, joista voit tarkistaa, onko yötila päällä. Poista tämä toiminto käytöstä painamalla kyseistä painiketta.
    • iPhonessa tarkistat tämän pyyhkäisemällä alhaalta ylöspäin. Tämä avaa ohjauskeskuksen. Pidä kirkkaussäädintä painettuna pitkään (tai paina sitä voimakkaasti 3D Touchilla) ja katso, ovatko "True Tone" ja "Night Shift" käytössä. Poista molemmat toiminnot käytöstä painamalla kyseisiä painikkeita.

    Eikö ongelmasi ratkennut?
    Silloin kyse voi olla myös näytön asetuksista. Jos puhelimessasi on AMOLED-, Super AMOLED-, tai OLED-näyttö, ongelma voi johtua näytön asetuksista. Useimmissa puhelimissa voit avata ne napauttamalla "Asetukset" ja "Näyttö". Jos löydät sieltä vaihtoehdon "Näytön kalibrointi", voit säätää näytön värejä sliderin avulla.

  • Näytössäni on "kuollut" tai vilkkuva pikseli

    Onko yksi näytön pikseleistä väriltään erilainen kuin muut, tai vilkkuuko se valkoisena, kun soitat? Useimmissa tapauksissa kyseessä on läheisyysanturi. Läheisyysanturi on anturi, joka "näkee", oletko puhelimessa ja pidätkö puhelinta korvallasi. Tällöin näyttö kytkeytyy automaattisesti pois päältä, jotta et katkaise puhelua vahingossa, kun korvasi osuu näyttöön.

    Laitteissa, joissa on suuri lovi tai leveät kehykset, lähestymisanturi on usein integroitu loveen tai kehykseen. Kun näyttö täyttää koko etuosan, se on yleensä integroitu itse näyttöön.

  • Laitteeni on hidas, kaatuu usein, tai akun kesto on yhtäkkiä lyhyempi

    Jos käytät laitettasi paljon, tallennustila täyttyy hitaasti sovelluksista, tiedostoista ja prosesseista. Tämä voi johtaa puhelimen hidastumiseen, useammin tapahtuvaan kaatumiseen, tai akun keston lyhenemiseen.

    • Poista tiedostoja: Kokeile poistaa puhelimestasi tiedostoja, kuten sovelluksia, valokuvia, elokuvia ja musiikkia. Tämä vähentää käytetyn RAM-muistin määrää ja lisää laitteesi käytettävissä olevaa tallennustilaa. Tällä on usein positiivinen vaikutus nopeuteen ja akun kestoon.
    • Nollaa laite: Jos haluat aloittaa alusta puhtaalta pöydältä, nollaa laitteesi. Tämä palauttaa puhelimesi sellaiseksi kuin se oli tehtaalta tullessaan. Palauttamalla tehdasasetukset puhelimesi poistaa kaikki laitteessa olevat tiedostot. Tee siis ensin varmuuskopio tiedostoista, jotka haluat säilyttää! Palauta puhelin tehdasasetuksiin valitsemalla asetuksista "Varmuuskopiointi ja palautus". Napauta "Palauta tehdasasetukset". Kun olet tehnyt tämän, puhelimesi on jälleen täysin tyhjä ja ongelmat on todennäköisesti korjattu.
  • Kuulokkeistani ei kuulu ääntä

    Jos käytössäsi on nappikuulokkeet, kuten Applen AirPodit, kuulokkeisiin voi päästä likaa. Kun nappikuulokkeista yhtäkkiä katoaa ääni, syynä on yleensä niihin kertynyt lika. Nappikuulokkeisiin voi kertyä likaa, jos niitä ei puhdisteta, joten on tärkeää, että puhdistat ne säännöllisesti. Applen verkkosivustolla kerrotaan, miten AirPodit puhdistetaan. Noudata näitä vihjeitä myös muiden nappikuulokkeiden kohdalla.