Motorola Edge 40 Neo - FAQ
Usein kysytyt kysymykset Motorola Edge 40 Neo
Vastaa:
Puhelimen tallennustila voi täyttyä, kun siihen on tallennettu paljon sovelluksia, valokuvia, videoita, musiikkia tai yhteystietoja. Tämä on erittäin ärsyttävää, koska se hidastaa puhelintasi, etkä pysty lataamaan siihen uusia kuvia tai sovelluksia. Valitettavasti puhelimen muistia ei voi laajentaa muistikortilla. On kuitenkin olemassa eräs toinen ratkaisu: pilvitallennuspalvelut. Voit ladata valokuvia ja videoita pilvipalveluun ja poistaa ne sitten puhelimestasi. Tiedostot ovat edelleen käytettävissä puhelimessasi pilvipalvelun kautta, mutta ne eivät enää vie tilaa laitteessasi. Näin puhelimesi pysyy nopeana ja sinulla on tilaa uusille sovelluksille. Pilvitallennuspalveluita ovat esimerkiksi iCloud, Dropbox, Google Drive, ja Microsoft OneDrive.
Vastaa:
Jos palautat tai lähetät Android-laitteen korjattavaksi, Google-tilisi on poistettava laitteesta. Voit poistaa Google-tilisi noudattamalla seuraavia ohjeita:
- Siirry asetuksiin
- Napsauta "Tilit" ja katso, onko siellä Google-tilejä
- Napsauta Google-tiliä ja valitse "Poista". Itse Google-tiliäsi ei poisteta, vaan se vain kytketään pois laitteestasi.
Vastaa:
Joissakin puhelimissa etukamera ja läheisyysanturi on sijoitettu näyttöön. Läheisyystunnistin vilkkuu heti, kun viet puhelimen lähemmäs korvaa. Tällöin näyttää siltä, että näytössä on kuollut pikseli.
Tuo vilkkuva valkoinen pikseli ei ole kuollut pikseli, vaan läheisyysanturi, joka sammuttaa näytön puhelun aikana estääkseen tahattoman näytön koskettamisen.
Vastaa:
Yleensä takuu ei kata elektronisten laitteiden vesivaurioita. Tämä johtuu siitä, että vesivahinko kuuluu käyttäjävahinkoihin. Valmistaja ei voi antaa tästä takuuta, koska se ei voi vaikuttaa laitteen käyttöön.
Monissa laitteissa, kuten älypuhelimissa, älykelloissa ja aktiivisuuden seurantalaitteissa on vesitiiviysarvo, joka ilmoitetaan koodilla, kuten IP68 tai 5ATM. Näiden sertifioitujen vedenpitävyyslaitteiden vesivahingot eivät myöskään kuulu takuun piiriin. Tämä johtuu siitä, että laitteen vedenpitävä tiiviste saattaa kulua normaalin käytön seurauksena. Yritä siis aina välttää laitteesi kastumista, vaikka se olisikin vedenpitävä.
Vastaa:
On mahdollista, että TalkBack on kytketty päälle, jolloin laite ei reagoi kosketukseen. Tämä on Android-ominaisuus, joka on tehty sokeille ja näkövammaisille. Tässä tilassa puhelin muuntaa tekstin puheeksi. Voit poistaa tämän ominaisuuden käytöstä asetusvalikosta, kohdasta "Esteettömyys".
Vastaa:
Tällä hetkellä SIM-kortteja on saatavilla kolmessa eri koossa: Tavallinen, mikro ja nano. Jos SIM-kortti on liian pieni puhelimeesi, voit käyttää SIM-sovitinta. Sen avulla SIM-kortti sopii aina puhelimeen. Jos SIM-korttisi on liian suuri, voit leikata sen SIM-korttileikkurilla.
Vastaa:
Google päivittää Android-ohjelmistoaan säännöllisesti. Päivityksen saatavuus riippuu puhelimesi tyypistä. Kaikki laitteet eivät ole oikeutettuja kaikkiin päivityksiin. Valmistajat ilmoittavat tarkalleen, mitkä laitteet ovat yhteensopivia uuden päivityksen kanssa. Päivityksen saatavuusajankohta vaihtelee maittain sekä laitekohtaisesti.
Jos puhelimeesi on saatavilla Android-päivitys, saat yleensä ilmoituksen, jonka jälkeen voit asentaa päivityksen. Tämä lähetetään sinulle Over-The-Air (OTA) -ominaisuuden avulla. Se tarkoittaa, että sinun ei tarvitse yhdistää puhelinta tietokoneeseen! Ohjelmistopäivityksen asentaminen voi kuluttaa paljon dataa, joten on suositeltavaa asentaa päivitys langattoman yhteyden avulla. Voit myös etsiä päivityksiä manuaalisesti puhelimen asetuksista.
Vastaa:
Laitteen sisäisen tallennustilan lisäksi voit käyttää myös pilvitallennustilaa. Voit ladata sinne valokuvia ja videoita, jotta sinun ei tarvitse enää säilyttää niitä puhelimessasi. Ne ovat edelleen käytettävissä puhelimessasi pilvipalvelun kautta, mutta ne eivät enää vie tilaa puhelimesi muistissa. Näin puhelimesi ei hidastu, eikä tallennustila lopu yhtä nopeasti. Esimerkkejä pilvitallennuspalveluista ovat iCloud, Dropbox, Google Drive, ja Microsoft OneDrive.
Vastaa:
Useimmissa tapauksissa mobiilinetti toimii heti, kun asetat SIM-kortin älypuhelimeen. Jos näin ei ole, sinun on ehkä määritettävä APN-asetukset manuaalisesti. Tätä varten mene "Asetukset"-valikkoon. Android-laitteessa siirry kohtaan "Mobiiliverkot" ja sitten "Nimeä yhteyspisteet". Napsauta sitten "Lisää", ja näkyviin tulee lomake, johon sinun on syötettävä oikeat arvot. Kun olet tehnyt tämän, napauta kolmea pistettä yläreunassa ja "Tallenna".
iOS-laitteessa siirry kohtaan "Mobiiliverkko" ja sen jälkeen kohtaan "Vaihtoehdot mobiilidata". Kun painat "Mobiilidataverkko", voit täyttää lomakkeen. Syötä oikeat arvot tähän. Syötettävät arvot vaihtelevat palveluntarjoajakohtaisesti.
Vastaa:
Puhelimen latausporttiin voi ajan mittaan kertyä likaa ja pölyä. Sen seurauksena johto ei välttämättä pysy paikallaan, eikä lataus aina onnistu. Voit ratkaista tämän ongelman helposti poistamalla kertyneen lian ja pölyn huolellisesti. Voit tehdä tämän esimerkiksi hammastikulla. Voit raaputtaa kertyneen lian pois varovasti latausportin sisällä olevia reunoja ja kulmia pitkin. Nyt latausjohdon voi taas kytkeä laitteeseen. Varmista, ettet käytä ylimääräistä voimaa, vaan usein riittää pelkkä raaputus. Kun olet raaputtanut lian pois, voi myös auttaa, että puhallat voimakkaasti latausporttiin uudelleen. Varmista kuitenkin, ettei porttiin pääse kosteutta.
Vastaa:
Motorola on kehittänyt sovelluksen, jonka avulla voit yhdistää Android-puhelimesi Motorolan tuotteeseen. Kyseessä on "Motorola Connect" -sovellus. Löydät sen Google Play Storesta. Motorola Connectin avulla näet esimerkiksi, missä muut laitteet sijaitsevat ja mikä niiden akun tila on. Kun käytät tätä sovellusta ensimmäistä kertaa, anna sähköpostiosoitteesi. Sitten tulee uusi ponnahdusikkuna, jossa pyydetään antamaan sovellukselle lupa, ja paina sitten Seuraava. Jos haluat, että sinut pidetään ajan tasalla päivityksistä, rastita ruutu seuraavassa näkymässä. Sovelluksesi on sen jälkeen käyttövalmis, ja voit yhdistää puhelimesi Motorolan tuotteisiin, kuten Motorolan: Keylink, Moto 360, Moto Pulse, Moto Surround ja Power Pack Micro.
Vastaa:
Käyttäessäsi mobiilinettiä käytät datapakettiisi liittyvää nettimäärää. Jos laitteesi käyttää langatonta yhteyttä, et käytä nettiä liittymästäsi. Se, kuinka nopeasti paljon käytät nettiä riippuu täysin matkapuhelinverkkosi nopeudesta, siitä mitä teet internetissä, sekä siitä, kuinka paljon käytät internetiä. Alla olevasta taulukosta näet, kuinka paljon nettiä eri toiminnot käyttävät:
Toiminto Keskimääräinen käyttö WhatsApp (vain teksti) 0,01 Mt per viesti WhatsApp (valokuvan kanssa) 0,10 Mt per viesti Sähköposti (vain teksti) 0,01 Mt per sähköposti Näytä verkkosivusto 1 Mt per sivu Lataa tai lähetä valokuva sähköpostitse 1 Mt per valokuva Musiikin suoratoisto (korkea laatu) 2 Mt minuutissa Suoratoistovideot (esimerkiksi YouTube tai Netflix) 2-5 Mt minuutissa Videopuhelut 3 Mt minuutissa Lataa sovellus Vaihtelee sovelluskohtaisesti. Esimerkkinä joitakin suosittuja sovelluksia: WhatsApp 25 Mt, Instagram 83 Mt, Facebook 229 Mt, ja Snapchat 118 Mt. Pelit ovat usein vieläkin suurempia ja ne voivat olla jopa 1 Gt tai enemmän. Huomaa, että edellä mainitut tiedot koskevat keskimääräistä kulutusta, todellinen kulutus voi vaihdella. Joitakin esimerkkejä:
- Mitä laadukkaampi video- tai äänitiedosto on, sitä enemmän dataa sitä katsellessa tai kuunnellessa kuluu.
- Jos lähetät Whatsapp-viestin, jossa on liitetiedosto, kuten valokuva, myös tämä käyttää enemmän dataa.
- Jos verkkosivustolla on useampia animaatioita, kuten liikkuvia osia tai mainoksia, myös dataa kuluu enemmän.
Jos haluat säästää nettiä datapaketistasi, on parasta ladata suuret sovellukset ja ohjelmistopäivitykset WiFi-yhteyden kautta. Asian yksinkertaistamiseksi voit olettaa, että keskivertokäyttäjä käyttää noin 1 000-1 500 Mt kuukaudessa. Jos käytät mobiilinternetiä ahkerasti, sinun kannattaa valita liittymä, joka sisältää 2 000 tai 3 000 Mt dataa tai ehkä enemmänkin. Voit usein tarkistaa nykyiseltä palveluntarjoajaltasi, kuinka paljon nettiä käytät keskimäärin.
Jos käytät 4G:tä tai 4G+:aa, tiedot käsitellään nopeammin. Tämä tarkoittaa, että kulutat samassa ajassa enemmän dataa kuin 3G-yhteydellä. 4G ei siis käytä enemmän dataa kuin 3G, mutta koska se toimii nopeammin, samassa ajassa käsitellään enemmän dataa. Jos sinulla on 4G-yhteys, tämä tarkoittaa usein sitä, että käytät enemmän dataa kuin mihin olet tottunut 3G-yhteydellä..
Vastaa:
Lyhyt vastaus: poista sovellukset, valokuvat ja videot puhelimestasi.
Pidempi vastaus: Puhelimessa on kahdenlaista muistia: tallennusmuistia ja työmuistia (jota kutsutaan myös RAM-muistiksi). Tallennusmuistiin tallennetaan valokuvien ja sovellusten kaltaisia tiedostoja. Aktiiviset prosessit tallennetaan väliaikaisesti työmuistiin. Työmuistin avulla voit esimerkiksi pyörittää sovelluksia.
Jos saat ilmoituksen muistin täyttymisestä kyse on itse asiassa aina tallennusmuistista. Tämä johtuu siitä, että puhelimessa on liikaa tiedostoja. Esimerkkejä suurista tiedostoista ovat valokuvat, videot ja sovellukset. Jos tallennusmuisti on täynnä, sinun on poistettava tiedostoja puhelimesta. Voit myös siirtää tiedostoja, kuten valokuvia ja videoita, tietokoneelle ja poistaa ne sitten puhelimesta, jotta et menetä niitä. Voit myös lisätä SD-kortin, jos puhelimessa on SD-korttipaikka. Näin voit siirtää tiedostoja tallennusmuistista SD-kortille, jolloin saat lisää tilaa puhelimeen.
Jos muisti täyttyy nopeasti joka kerta, kannattaa tarkistaa kameran asetukset. HDR:n ollessa päällä jokaisesta kuvasta tallennetaan kaksi versiota. Tämä tarkoittaa, että puhelimen tallennusmuisti täyttyy paljon nopeammin. Jos kytket tämän asetuksen pois päältä, säästät paljon tilaa! Voit myös asettaa valokuvien ja videoiden laadun hieman alhaisemmaksi, jotta ne vievät vähemmän tilaa.
Vastaa:
Jos puhelimesi ei muodosta yhteyttä 3G- tai 4G-verkkoon, siihen voi olla useita syitä.
Vaihtoehto 1: vain SIM-korttipaikka 1 soveltuu 3G/4G-yhteyksiin.
Saattaa olla, että vain toinen kahdesta SIM-korttipaikasta soveltuu 3G- tai 4G-yhteyksiin. Tässä tapauksessa voit ratkaista ongelman laittamalla SIM-kortin, jota haluat käyttää 3G-internetiin, korttipaikkaan 1. Sen jälkeen voit tarkistaa, ovatko APN-asetuksesi kunnossa. Nämä asetukset vaihtelevat palveluntarjoajien välillä ja niitä voidaan säätää asetusvalikosta.Vaihtoehto 2: yhteys katkeaa
Jos yhteys katkeaa, voit usein korjata tilanteen poistamalla automaattisen verkkohaun käytöstä. Sen jälkeen voit määrittää haluamasi verkon manuaalisesti asetusvalikon kohdasta "Mobiilidata" ja tarkastella verkko-operaattoreita.Vastaa:
Jos syötät väärän PIN-koodin kolme kertaa, sinun on syötettävä PUK-koodi. Jos olet kadottanut PUK-koodin, voit ratkaista asian seuraavasti. PUK-koodin voi pyytää palveluntarjoajan omalta sivustolta. Voit myös ottaa yhteyttä palveluntarjoajan asiakaspalveluun. Emme näe PUK-koodia tai muita palveluntarjoajasi henkilötietoja yksityisyydensuojasyistä. Emme siis valitettavasti voi auttaa sinua tässä asiassa.
Vastaa:
Kaikki verkkosivustollamme myytävät laitteet ovat SIM-lukitsemattomia. Tämä tarkoittaa, että voit käyttää mitä tahansa puhelinta minkä tahansa palveluntarjoajan SIM-kortilla. Varmista, että SIM-kortti on oikean kokoinen. Voit tilata puhelimen verkkosivuiltamme ja käyttää siinä nykyistä SIM-korttiasi.
Vastaa:
Sovellusten asentaminen voi tuoda puhelimeen viruksia. Ne voivat olla esimerkiksi sovelluksia, joiden tarkoituksena on huijata ihmisiä tai varastaa tietoja. Varmistaaksesi ettet lataa viruksia, noudata seuraavia varotoimia. Tarkastele ensin kriittisesti sovelluksen otsikointia ja latausten määrää. Kun sovelluksella on tuhansia latauksia ja se on saanut hyvää palautetta, on se paljon luotettavampi ja riski viruksesta pienempi. Lataathan sovellukset vain virallisesta Play-kaupasta. Lopuksi, suojaa älypuhelimesi viruksilta Avira Antivirus Security PRO -ohjelmistopaketil
Vastaa:
Jos olet käyttänyt puhelintasi jo jonkin aikaa, se saattaa hidastua. Tähän voi olla useita syitä. Mikäli sovelluksia on avoinna liikaa, vaatii se myös paljon RAM-muistia, koska puhelimella on paljon käsiteltävää. Voi myös käydä niin, että tallennustila on lähes täysi puhelimeen tallennettujen tiedostojen ja sovellusten määrästä johtuen. Poistamalla joitakin tiedostoja voit luoda lisää tallennustilaa ja nopeuttaa puhelimen toimintaa. Suosittelemme myös, että sammutat ja käynnistät puhelimen uudelleen joka viikko. Tämä sulkee taustalla käynnissä olevat sovellukset.
Vastaa:
Vältä laitteen vahingoittumista käyttämällä lisävarusteita, kuten näytönsuojaa tai suojakuorta. Nämä estävät naarmujen syntymisen. Näytönsuoja on näkymätön suojakalvo, jonka voit kiinnittää näyttöön. Suojakuoria on monenlaisia ja kokoisia: on kuoria, jotka suojaavat laitteen takaosan, ja koteloita, jotka peittävät koko laitteen.
Vastaa:
Kun akkua käytetään ahkerasti, sen teho loppuu nopeasti. Voit parantaa akun kestoa kiinnittämällä huomiota muutamaan seikkaan. Sulje aktiiviset sovellukset ja käynnistä puhelin uudelleen säännöllisesti. Tämä sulkee taustalla käynnissä olevat sovellukset, jotka heikentävät akun kestoa! Kiinnitä huomiota myös asetuksiin, kuten GPS-, NFC,- tai Bluetooth-toimintoihin ja/tai automaattiseen synkronointiin. Kytke nämä asetukset pois päältä, kun et käytä niitä. Puhelimen näyttö on usein suurin virrankuluttaja, ja vähentämällä sen kirkkautta voit säästää laitteen virtaa nopeasti ja helposti!