Samsung Galaxy Tab S6 Lite (2024) 10.4 P620 WiFi - FAQ
Usein kysytyt kysymykset Samsung Galaxy Tab S6 Lite (2024) 10.4 P620 WiFi
Vastaa:
Samsung käyttää Region Lockia estääkseen puhelinten myynninalueen ulkopuolisen välityksen. Region Lockilla varustetun Samsung-älypuhelimen tunnistaa laatikossa olevasta tarrasta, jossa lukee "EUROPEAN SIM CARD ONLY".
Tämä voi aiheuttaa ongelmia, jos haluat käyttää toista kuin eurooppalaista SIM-korttia. Aluelukko on onneksi helppo muuttaa. Sinun täytyy soittaa puheluita yhteensä viiden minuutin ajan eurooppalaisella SIM-kortilla. Sen jälkeen voit käyttää mitä tahansa SIM-korttia missä tahansa. On siis tärkeää, että teet tämän ennen kuin lähdet ulkomaille ja käytät ulkomaista SIM-korttia.
Euroopan alueeseen kuuluvat kaikki EU-maat sekä seuraavat maat: Liechtenstein, Islanti, Norja, Sveitsi, Albania, Andorra, Bosnia ja Hertsegovina, Pohjois-Makedonian tasavalta, Monaco, Montenegro, San Marino, Serbia ja Vatikaani. Näissä maissa sinun ei siis tarvitse huolehtia aluelukituksesta.
Vastaa:
Laitteen sisäisen tallennustilan lisäksi voit käyttää myös pilvitallennustilaa. Voit ladata sinne valokuvia ja videoita, jotta sinun ei tarvitse enää säilyttää niitä puhelimessasi. Ne ovat edelleen käytettävissä puhelimessasi pilvipalvelun kautta, mutta ne eivät enää vie tilaa puhelimesi muistissa. Näin puhelimesi pysyy nopeana ja tallennustila täyttyy hitaammin. Esimerkkejä pilvitallennuspalveluista ovat iCloud, Dropbox, Google Drive ja Microsoft OneDrive.
Vastaa:
Jos palautat tai lähetät Android-laitteen korjattavaksi, Google-tilisi on poistettava laitteesta. Voit poistaa Google-tilisi noudattamalla seuraavia ohjeita:
- Siirry asetuksiin
- Napsauta "Tilit" ja katso, onko siellä Google-tilejä
- Napsauta Google-tiliä ja valitse "Poista". Itse Google-tiliäsi ei poisteta, vaan se vain kytketään pois laitteestasi.
Vastaa:
Joissakin puhelimissa etukamera ja läheisyysanturi on sijoitettu näyttöön. Läheisyystunnistin vilkkuu heti, kun viet puhelimen lähemmäs korvaa. Tällöin näyttää siltä, että näytössä on kuollut pikseli.
Tuo vilkkuva valkoinen pikseli ei ole kuollut pikseli, vaan läheisyysanturi, joka sammuttaa näytön puhelun aikana estääkseen tahattoman näytön koskettamisen.
Vastaa:
Yleensä takuu ei kata elektronisten laitteiden vesivaurioita. Tämä johtuu siitä, että vesivahinko kuuluu käyttäjävahinkoihin. Valmistaja ei voi antaa tästä takuuta, koska se ei voi vaikuttaa laitteen käyttöön.
Monissa laitteissa, kuten älypuhelimissa, älykelloissa ja aktiivisuuden seurantalaitteissa on vesitiiviysarvo, joka ilmoitetaan koodilla, kuten IP68 tai 5ATM. Näiden sertifioitujen vedenpitävyyslaitteiden vesivahingot eivät myöskään kuulu takuun piiriin. Tämä johtuu siitä, että laitteen vedenpitävä tiiviste saattaa kulua normaalin käytön seurauksena. Yritä siis aina välttää laitteesi kastumista, vaikka se olisikin vedenpitävä.
Vastaa:
On mahdollista, että TalkBack on kytketty päälle, jolloin laite ei reagoi kosketukseen. Tämä on Android-ominaisuus, joka on tehty sokeille ja näkövammaisille. Tässä tilassa puhelin muuntaa tekstin puheeksi. Voit poistaa tämän ominaisuuden käytöstä asetusvalikosta, kohdasta "Esteettömyys".
Vastaa:
Tällä hetkellä SIM-kortteja on saatavilla kolmessa eri koossa: Tavallinen, mikro ja nano. Jos SIM-kortti on liian pieni puhelimeesi, voit käyttää SIM-sovitinta. Sen avulla SIM-kortti sopii aina puhelimeen. Jos SIM-korttisi on liian suuri, voit leikata sen SIM-korttileikkurilla.
Vastaa:
Google päivittää Android-ohjelmistoaan säännöllisesti. Päivityksen saatavuus riippuu puhelimesi tyypistä. Kaikki laitteet eivät ole oikeutettuja kaikkiin päivityksiin. Valmistajat ilmoittavat tarkalleen, mitkä laitteet ovat yhteensopivia uuden päivityksen kanssa. Päivityksen saatavuusajankohta vaihtelee maittain sekä laitekohtaisesti.
Jos puhelimeesi on saatavilla Android-päivitys, saat yleensä ilmoituksen, jonka jälkeen voit asentaa päivityksen. Tämä lähetetään sinulle Over-The-Air (OTA) -ominaisuuden avulla. Se tarkoittaa, että sinun ei tarvitse yhdistää puhelinta tietokoneeseen! Ohjelmistopäivityksen asentaminen voi kuluttaa paljon dataa, joten on suositeltavaa asentaa päivitys langattoman yhteyden avulla. Voit myös etsiä päivityksiä manuaalisesti puhelimen asetuksista.
Vastaa:
Tabletin latausporttiin voi ajan mittaan kertyä likaa ja pölyä. Sen seurauksena johto ei välttämättä pysy paikallaan, eikä lataus aina onnistu. Voit ratkaista tämän ongelman helposti poistamalla kertyneen lian ja pölyn huolellisesti. Voit tehdä tämän esimerkiksi hammastikulla. Voit raaputtaa kertyneen lian pois varovasti latausportin sisällä olevia reunoja ja kulmia pitkin. Nyt latausjohdon voi taas kytkeä laitteeseen. Varmista, ettet käytä ylimääräistä voimaa, vaan usein riittää pelkkä raaputus. Kun olet raaputtanut lian pois, voi myös auttaa, että puhallat voimakkaasti latausporttiin uudelleen. Varmista kuitenkin, ettei porttiin pääse kosteutta.
Vastaa:
Useimmissa tapauksissa mobiilinetti toimii heti, kun asetat SIM-kortin älypuhelimeen. Jos näin ei ole, sinun on ehkä määritettävä APN-asetukset manuaalisesti. Tätä varten mene "Asetukset"-valikkoon. Android-laitteessa siirry kohtaan "Mobiiliverkot" ja sitten "Nimeä yhteyspisteet". Napsauta sitten "Lisää", ja näkyviin tulee lomake, johon sinun on syötettävä oikeat arvot. Kun olet tehnyt tämän, napauta kolmea pistettä yläreunassa ja "Tallenna".
iOS-laitteessa siirry kohtaan "Mobiiliverkko" ja sen jälkeen kohtaan "Vaihtoehdot mobiilidata". Kun painat "Mobiilidataverkko", voit täyttää lomakkeen. Syötä oikeat arvot tähän. Syötettävät arvot vaihtelevat palveluntarjoajakohtaisesti.
Vastaa:
Puhelimen latausporttiin voi ajan mittaan kertyä likaa ja pölyä. Sen seurauksena johto ei välttämättä pysy paikallaan, eikä lataus aina onnistu. Voit ratkaista tämän ongelman helposti poistamalla kertyneen lian ja pölyn huolellisesti. Voit tehdä tämän esimerkiksi hammastikulla. Voit raaputtaa kertyneen lian pois varovasti latausportin sisällä olevia reunoja ja kulmia pitkin. Nyt latausjohdon voi taas kytkeä laitteeseen. Varmista, ettet käytä ylimääräistä voimaa, vaan usein riittää pelkkä raaputus. Kun olet raaputtanut lian pois, voi myös auttaa, että puhallat voimakkaasti latausporttiin uudelleen. Varmista kuitenkin, ettei porttiin pääse kosteutta.
Vastaa:
Jos palautat tai lähetät Samsung-tuotteen korjattavaksi, on välttämätöntä, että poistat Find My Mobile -ominaisuuden käytöstä. Sammuta Samsung-tilisi seuraavien ohjeiden mukaisesti:
- Mene osoitteeseen findmymobile.samsung.com ja kirjaudu sisään Samsung-tililläsi
- Valitse laitteesi* vasemmasta yläkulmasta
- Napsauta oikeassa valikossa "lisää"
- Napsauta sitten "Avaa uudelleenaktivointilukko"
Syötä salasanasi ja napsauta "Avaa lukitus".
*Etkö näe laitettasi? Silloin olet ehkä jo poistanut tilisi käytöstä.
Vastaa:
Motorola on kehittänyt sovelluksen, jonka avulla voit yhdistää Android-puhelimesi Motorolan tuotteeseen. Kyseessä on "Motorola Connect" -sovellus. Löydät sen Google Play Storesta. Motorola Connectin avulla näet esimerkiksi, missä muut laitteet sijaitsevat ja mikä niiden akun tila on. Kun käytät tätä sovellusta ensimmäistä kertaa, anna sähköpostiosoitteesi. Sitten tulee uusi ponnahdusikkuna, jossa pyydetään antamaan sovellukselle lupa, ja paina sitten Seuraava. Jos haluat, että sinut pidetään ajan tasalla päivityksistä, rastita ruutu seuraavassa näkymässä. Sovelluksesi on sen jälkeen käyttövalmis, ja voit yhdistää puhelimesi Motorolan tuotteisiin, kuten Motorolan: Keylink, Moto 360, Moto Pulse, Moto Surround ja Power Pack Micro.
Vastaa:
Kyllä, voit käyttää WhatsAppia tabletillasi käyttämällä WhatsApp Webiä. Jos sinulla on älypuhelin, jossa on WhatsApp, voit käyttää tiliä tabletilla WhatsApp Webin kautta. Jos haluat käyttää WhatsAppia tabletillasi, noudata seuraavia ohjeita:
- Avaa WhatsApp Web verkkoselaimessa
- Skannaa näytölle ilmestyvä QR-koodi älypuhelimellasi: WhatsApp > Valikko > WhatsApp Web
- Voit nyt käyttää WhatsAppia tabletillasi!
Huomaa: Jotta voit käyttää WhatsAppia WhatsApp Webin kautta, puhelimesi on oltava yhteydessä Internetiin. Vastaanottamiasi Whatsapp-viestejä ei tallenneta WhatsApp Webiin, vaan ne välitetään älypuhelimestasi. Et voi käyttää WhatsApp Webiä ilman puhelinta, jossa on WhatsApp.
Vastaa:
Käyttäessäsi mobiilinettiä käytät datapakettiisi liittyvää nettimäärää. Jos laitteesi käyttää langatonta yhteyttä, et käytä nettiä liittymästäsi. Se, kuinka nopeasti paljon käytät nettiä riippuu täysin matkapuhelinverkkosi nopeudesta, siitä mitä teet internetissä, sekä siitä, kuinka paljon käytät internetiä. Alla olevasta taulukosta näet, kuinka paljon nettiä eri toiminnot käyttävät:
Toiminto Keskimääräinen käyttö WhatsApp (vain teksti) 0,01 Mt per viesti WhatsApp (valokuvan kanssa) 0,10 Mt per viesti Sähköposti (vain teksti) 0,01 Mt per sähköposti Näytä verkkosivusto 1 Mt per sivu Lataa tai lähetä valokuva sähköpostitse 1 Mt per valokuva Musiikin suoratoisto (korkea laatu) 2 Mt minuutissa Suoratoistovideot (esimerkiksi YouTube tai Netflix) 2-5 Mt minuutissa Videopuhelut 3 Mt minuutissa Lataa sovellus Vaihtelee sovelluskohtaisesti. Esimerkkinä joitakin suosittuja sovelluksia: WhatsApp 25 Mt, Instagram 83 Mt, Facebook 229 Mt, ja Snapchat 118 Mt. Pelit ovat usein vieläkin suurempia ja ne voivat olla jopa 1 Gt tai enemmän. Huomaa, että edellä mainitut tiedot koskevat keskimääräistä kulutusta, todellinen kulutus voi vaihdella. Joitakin esimerkkejä:
- Mitä laadukkaampi video- tai äänitiedosto on, sitä enemmän dataa sitä katsellessa tai kuunnellessa kuluu.
- Jos lähetät Whatsapp-viestin, jossa on liitetiedosto, kuten valokuva, myös tämä käyttää enemmän dataa.
- Jos verkkosivustolla on useampia animaatioita, kuten liikkuvia osia tai mainoksia, myös dataa kuluu enemmän.
Jos haluat säästää nettiä datapaketistasi, on parasta ladata suuret sovellukset ja ohjelmistopäivitykset WiFi-yhteyden kautta. Asian yksinkertaistamiseksi voit olettaa, että keskivertokäyttäjä käyttää noin 1 000-1 500 Mt kuukaudessa. Jos käytät mobiilinternetiä ahkerasti, sinun kannattaa valita liittymä, joka sisältää 2 000 tai 3 000 Mt dataa tai ehkä enemmänkin. Voit usein tarkistaa nykyiseltä palveluntarjoajaltasi, kuinka paljon nettiä käytät keskimäärin.
Jos käytät 4G:tä tai 4G+:aa, tiedot käsitellään nopeammin. Tämä tarkoittaa, että kulutat samassa ajassa enemmän dataa kuin 3G-yhteydellä. 4G ei siis käytä enemmän dataa kuin 3G, mutta koska se toimii nopeammin, samassa ajassa käsitellään enemmän dataa. Jos sinulla on 4G-yhteys, tämä tarkoittaa usein sitä, että käytät enemmän dataa kuin mihin olet tottunut 3G-yhteydellä..
Vastaa:
Lyhyt vastaus: poista sovellukset, valokuvat ja videot puhelimestasi.
Pidempi vastaus: Puhelimessa on kahdenlaista muistia: tallennusmuistia ja työmuistia (jota kutsutaan myös RAM-muistiksi). Tallennusmuistiin tallennetaan valokuvien ja sovellusten kaltaisia tiedostoja. Aktiiviset prosessit tallennetaan väliaikaisesti työmuistiin. Työmuistin avulla voit esimerkiksi pyörittää sovelluksia.
Jos saat ilmoituksen muistin täyttymisestä kyse on itse asiassa aina tallennusmuistista. Tämä johtuu siitä, että puhelimessa on liikaa tiedostoja. Esimerkkejä suurista tiedostoista ovat valokuvat, videot ja sovellukset. Jos tallennusmuisti on täynnä, sinun on poistettava tiedostoja puhelimesta. Voit myös siirtää tiedostoja, kuten valokuvia ja videoita, tietokoneelle ja poistaa ne sitten puhelimesta, jotta et menetä niitä. Voit myös lisätä SD-kortin, jos puhelimessa on SD-korttipaikka. Näin voit siirtää tiedostoja tallennusmuistista SD-kortille, jolloin saat lisää tilaa puhelimeen.
Jos muisti täyttyy nopeasti joka kerta, kannattaa tarkistaa kameran asetukset. HDR:n ollessa päällä jokaisesta kuvasta tallennetaan kaksi versiota. Tämä tarkoittaa, että puhelimen tallennusmuisti täyttyy paljon nopeammin. Jos kytket tämän asetuksen pois päältä, säästät paljon tilaa! Voit myös asettaa valokuvien ja videoiden laadun hieman alhaisemmaksi, jotta ne vievät vähemmän tilaa.
Vastaa:
Jos syötät väärän PIN-koodin kolme kertaa, sinun on syötettävä PUK-koodi. Jos olet kadottanut PUK-koodin, voit ratkaista asian seuraavasti. PUK-koodin voi pyytää palveluntarjoajan omalta sivustolta. Voit myös ottaa yhteyttä palveluntarjoajan asiakaspalveluun. Emme näe PUK-koodia tai muita palveluntarjoajasi henkilötietoja yksityisyydensuojasyistä. Emme siis valitettavasti voi auttaa sinua tässä asiassa.
Vastaa:
Kaikki verkkosivustollamme myytävät laitteet ovat SIM-lukitsemattomia. Tämä tarkoittaa, että voit käyttää mitä tahansa puhelinta minkä tahansa palveluntarjoajan SIM-kortilla. Varmista, että SIM-kortti on oikean kokoinen. Voit tilata puhelimen verkkosivuiltamme ja käyttää siinä nykyistä SIM-korttiasi.
Vastaa:
Laitteen sisäinen muisti on rajallinen. Kun tallennustila on täynnä, et voi ottaa uusia valokuvia tai ladata lisää sovelluksia, ja laitteen toiminta hidastuu.
Voit asettaa laitteen muistikorttipaikkaan microSD-kortin, joka laajentaa tallennustilaa tietyllä gigatavumäärällä. Suurin laajennuskapasiteetti vaihtelee laitekohtaisesti.
Vastaa:
Laitteesi akun kestoa voi parantaa useilla eri tavoilla. Sulje aktiiviset sovellukset ja käynnistä tabletti säännöllisesti uudelleen. Tämä sulkee taustalla käynnissä olevat sovellukset, jotka lyhentävät akun käyttöaikaa. Kiinnitä huomiota myös asetuksiin, kuten GPS-, NFC,- tai Bluetooth-toimintoihin ja/tai automaattiseen synkronointiin. Kytke nämä asetukset pois päältä, kun niitä ei käytetä. Tabletin näyttö on usein suurin virrankuluttaja, joten vähennä sen kirkkautta ja säästä virtaa nopeasti ja helposti!
Vastaa:
Jos olet käyttänyt tablettia jo pidemmän aikaa, laite saattaa muuttua hieman hitaammaksi. Tähän voi olla useita syitä. Jos esimerkiksi useita sovelluksia on avoinna, RAM-muistia käytetään enemmän. Myös monien tiedostojen tai sovellusten tallentaminen johtaa tallennustilan täyttymiseen. Poista joitakin tiedostoja, jotta saat lisää tallennustilaa. Voit myös poistaa taustalla käynnissä olevat sovellukset käytöstä sammuttamalla tabletin ja käynnistämällä sen uudelleen. Tämä kannattaa tehdä joka viikko.
Vastaa:
Voit ehkäistä vaurioita käyttämällä erilaisia lisävarusteita, kuten näytönsuojaa tai suojakuorta. Näytönsuoja on näkymätön suojakalvo, joka kiinnitetään näyttöön. Kuoria on monenlaisia ja kokoisia. Jotkut kuoret suojaavat vain laitteen takaosaa, ja toiset peittävät koko tabletin.
Vastaa:
Joitakin videoformaatteja ei voi toistaa Android-tabletilla. Älä huoli! Ongelma johtuu ohjelmistosta (ja sen versiosta) ja se on ratkaistavissa.
Voit esimerkiksi muuntaa tiedoston muotoon, jota tablettisi tukee. Voit tehdä tämän tietokoneella tai läppärillä käyttämällä tähän tarkoitettua sovellusta, ja siirtää sitten tiedoston takaisin tabletillesi.
Toinen ratkaisu on ladata sovellus, joka saa tabletin tukemaan useita videoformaatteja. Lataa jokin seuraavista sovelluksista Google Play Storesta:
Vastaa:
Sovellusten asentaminen voi tuoda puhelimeen viruksia. Ne voivat olla esimerkiksi sovelluksia, joiden tarkoituksena on huijata ihmisiä tai varastaa tietoja. Varmistaaksesi ettet lataa viruksia, noudata seuraavia varotoimia. Tarkastele ensin kriittisesti sovelluksen otsikointia ja latausten määrää. Kun sovelluksella on tuhansia latauksia ja se on saanut hyvää palautetta, on se paljon luotettavampi ja riski viruksesta pienempi. Lataathan sovellukset vain virallisesta Play-kaupasta. Lopuksi, suojaa älypuhelimesi viruksilta Avira Antivirus Security PRO -ohjelmistopaketil
Vastaa:
Jos olet käyttänyt puhelintasi jo jonkin aikaa, se saattaa hidastua. Tähän voi olla useita syitä. Mikäli sovelluksia on avoinna liikaa, vaatii se myös paljon RAM-muistia, koska puhelimella on paljon käsiteltävää. Voi myös käydä niin, että tallennustila on lähes täysi puhelimeen tallennettujen tiedostojen ja sovellusten määrästä johtuen. Poistamalla joitakin tiedostoja voit luoda lisää tallennustilaa ja nopeuttaa puhelimen toimintaa. Suosittelemme myös, että sammutat ja käynnistät puhelimen uudelleen joka viikko. Tämä sulkee taustalla käynnissä olevat sovellukset.
Vastaa:
Vältä laitteen vahingoittumista käyttämällä lisävarusteita, kuten näytönsuojaa tai suojakuorta. Nämä estävät naarmujen syntymisen. Näytönsuoja on näkymätön suojakalvo, jonka voit kiinnittää näyttöön. Suojakuoria on monenlaisia ja kokoisia: on kuoria, jotka suojaavat laitteen takaosan, ja koteloita, jotka peittävät koko laitteen.
Vastaa:
Kun akkua käytetään ahkerasti, sen teho loppuu nopeasti. Voit parantaa akun kestoa kiinnittämällä huomiota muutamaan seikkaan. Sulje aktiiviset sovellukset ja käynnistä puhelin uudelleen säännöllisesti. Tämä sulkee taustalla käynnissä olevat sovellukset, jotka heikentävät akun kestoa! Kiinnitä huomiota myös asetuksiin, kuten GPS-, NFC,- tai Bluetooth-toimintoihin ja/tai automaattiseen synkronointiin. Kytke nämä asetukset pois päältä, kun et käytä niitä. Puhelimen näyttö on usein suurin virrankuluttaja, ja vähentämällä sen kirkkautta voit säästää laitteen virtaa nopeasti ja helposti!